Polecam artykuł Na Forum Pedriatrycznym o roli psa w życiu dziecka. Wiadomo, że… cyt.:
Będąc w kontakcie z czworonogiem niezależnie od wieku dziecko doświadcza następujących odczuć:
- uczy się, iż krzywdzenie zwierzęcia (np. bicie) boli tak samo jak człowieka,
- pokazuje, że zwierzę potrafi wiele odczuwać, cieszyć się z obecności człowieka, ale i doświadczać cierpienia,
- posiadanie zwierzęcia (zwłaszcza przez starsze dziecko) uczy obowiązkowości (np. wychodzenia z psem przed szkołą, gdy chciałoby się jeszcze chwilę pospać, wymieniania żwirku kota, sprzątania terarium chomikowi czy karmieniu ptaka),
- poprzez posiadanie zwierzęcia często łatwiej jest zauważyć dziecku także uczucia innych – ludzi…
- uczy, że zwierzę to nie zabawka, ale istota o którą trzeba dbać zawsze i dla której trzeba czasem podjąć pewne wyrzeczenia (np. zmienić plany wakacyjne, by pies mógł wziąć także w nich udział),
- powoduje, iż maluch nie czuje się samotny, gdy rodzice muszą wyjść,
- pozwala dziecku powiedzieć komuś o swoich problemach mając przy tym pewność, że na pewno zwierzę dotrzyma obietnicy,
- uświadamia, iż zwierzę, podobnie jak człowiek jest częścią świata i natury,
- jeśli zwierzę jest od całkiem małego w domu dziecka, pokazuje jego rozwój oraz potrzeby zwierzęcia w danym etapie jego życia,
- uczy szacunku do starości oraz troski w trakcie przeżywanych chorób,
- uczy doświadczania śmierci oraz jej przeżywania,
- pokazuje konsekwencje wyboru – posiadanie psa to decyzja na całe jego życie. (…)
Zródło tekstu: http://www.forumpediatryczne.pl/artykul/zwierze-przyjaciel-czy-wrog-dziecka-czyli-psychologiczne-aspekty-zycia-z-czworonogiem/3802